تفاوت کوچینگ و مشاوره

تفاوت کوچینگ و مشاوره در توسعه فردی چیست؟

تفاوت کوچینگ و مشاوره در رویکردهای مختلفی است که برای کمک به افراد و سازمان ها دارند. کوچ ها و مشاوران هم بر کمک به افراد تمرکز می کنند و هم از مهارت های ارتباط بین فردی مشابهی استفاده می کنند. اما نوع رابطه ای که با طرف مقابل برقرار می کنند، متفاوت است. اگرچه هر دوی آنها خدماتی را ارائه می دهند که افراد و شرکت ها را قادر می سازد تا به پتانسیل کامل خود دست یابند، اما نقش آنها در نحوه چگونگی دست یابی افراد به اهداف شان کاملا متفاوت است.

همانطور که اشاره کردیم، رویکردهای مختلفی در مشاوره و کوچینگ استفاده می شود. بنابراین، بهتر است برای درک تفاوت کوچینگ و مشاوره به تفاوت رویکردهای آنها بپردازیم.

 

4 تفاوت مشاوره و کوچینگ از لحاظ رویکرد

تفاوت اصلی بین کوچینگ و مشاوره در تمرکز است. مشاوره بر گذشته فرد متمرکز است و با التیام دردهای عاطفی سروکار دارد. بنابراین، رویکرد اصلی آن در جهت درک و حل و فصل گذشته است. به این ترتیب، به فرد کمک می کند تا به جلو حرکت کند و بتواند به پتانسیل فردی خود در زندگی دست یابد.

در عین حال، کوچینگ توسعه فردی روی حال و آینده تمرکز می کند. به طوری که به فرد کمک می کند تا اهداف خود را شناسایی کرده، مسیر رسیدن به آنها را تعیین کند و از طریق استراتژی های عملی برای دستیابی به آنها برنامه ریزی کند.

هدف کوچینگ به کارگیری نقاط قوت فرد برای به حداکثر رساندن پتانسیل او است. بنابراین، تمرکز در کوچینگ توسعه فردی بر اهداف، استراتژی، اقدام و مسئولیت پذیری است.

باتوجه به این توضیح کلی می توان تفاوت مشاوره و کوچینگ از لحاظ رویکرد را در چهار مورد زیر خلاصه کرد:

اصول اساسی کوچینگ توسعه فردی و مشاوره

هم هدف مشاوره و هم کوچینگ ایجاد خود آگاهی در فرد است. با این حال، مبنای اساسی برای انجام این کار در این دو روش متفاوت است. در جلسات مشاوره ریشه اصلی مشکلات روحی و عاطفی فرد جستجو می شود و مشاور سعی می کند این مشکلات اساسی را برطرف کند. اصول اساسی مشاوره بر درمان متمرکز است.

تفاوت کوچینگ و مشاوره این است که هدف از مشاوره، رفع دردهای قدیمی و بهبود حالات عاطفی است تا از این طریق فرد را قادر سازد تا آینده موفق تری داشته باشد.

در حالیکه اصول اساسی کوچینگ بیشتر مبتنی بر یادگیری و توسعه فردی است. جلسات کوچینگ بر شناسایی اهداف دست یافتنی فعلی و آینده تمرکز دارد.

هدف از کوچینگ کمک به مشتریان در خودسازی و رسیدن به اهداف دست یافتنی شان است. این کار از طریق درک نقاط قوت و ضعف ذاتی و همچنین توسعه مهارت های فردی انجام می شود که به طور خاص بر ساختن آینده ای رضایت بخش تر و موفق تر متمرکز است.

به طور خلاصه می توان گفت تفاوت مشاوره و کوچینگ در این است که مشاوران به گذشته نگاه می کنند درحالیکه کوچ های توسعه فردی روی آینده متمرکز هستند.

 

تفاوت مشاوره و کوچینگ از لحاظ مسئولیت پذیری

در چارچوب مشاوره، هدف این است که فرد در قبال احساسات و عواطف خود پاسخگو باشد. در بسیاری از درمان های روانکاوی، تغییر اغلب از درون فرد آغاز می شود.

با وجود اینکه، اهداف کوچینگ توسعه فردی تقریبا با مشاوره مشابه است، اما رویکردهای کوچینگ توسعه فردی بیشتر به دنیای بیرونی و رفتار فرد مربوط می شوند و بر نتایج قابل اندازه گیری استناد می کند.

در کوچینگ توسعه فردی، افراد در قبال اقدامات خود پاسخگو هستند، زیرا براساس استراتژی هایی که برای دستیابی به اهداف مشخص شده خود طراحی شده اند، رو به جلو حرکت می کنند.

 

تفاوت رابطه بین کوچ و مشاور

تفاوت مشاوره و کوچینگ را می توان از لحاظ رابطه ای که مشاور و کوچ با فرد دارند نیز بررسی کرد. رابطه بین فرد و مشاور با رابطه بین فرد و مربی شباهت های زیادی دارد. مشاور و کوچ توسعه فردی، هر دو دیدگاه هایی را ارائه می دهند تا به فرد کمک کنند به راهکار مناسب برای رفع مشکلات خود دست یابد. اما نحوه انجام این کار عملاً در هر دو روش متفاوت است.

مشاور به مراجعه کننده کمک می کند تا جنبه های زندگی خود را واضح تر درک کند و ببیند. به عنوان بخشی از این فرآیند، آنها اغلب توصیه ها و دستورالعمل هایی را برای ارائه مسیری برای درمان مشکلات روحی و روانی ارائه می دهند.

اما تفاوت مشاوره و کوچینگ این است که کوچ بیشتر به مشارکت خلاقانه می پردازد و به عنوان یک همراه خردمند همراه با مشتری به شناسایی چالش ها و رفع آنها کمک می کند. کوچ توسعه فردی، فرد را پاسخگو می‌داند و در عین حال از او برای تبدیل چالش‌هایش به موفقیت و دستیابی به اهداف مشخص شده حمایت می‌کند.

 

تفاوت کوچینگ توسعه فردی و مشاوره از لحاظ آموزش

در نهایت، تفاوت مشاوره و کوچینگ را می توان در مورد آموزش های مورد نیاز برای افراد بررسی کرد. مشاوران به تخصص بیشتری برای درمانی که روی آن تمرکز می کنند نیاز دارند. مثلا مشاوره زناشویی، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره تحصیلی و غیره.

درحالیکه مربیان بیشتر فرآیندگرا هستند. بنابراین لزوماً نیازی به تخصص بالا ندارند. آن ها از تجربیات خود به عنوان منابع آموزشی استفاده کرده و پتانسیل فرد را در زمینه های منحصر به فرد خودش شکوفا می کنند.

آموزش تخصصی مهارت های فرد می تواند یک راه عالی برای فرد باشد تا از تجربیات کوچ توسعه فردی سود ببرد. تفاوتی ندارد فرد برای پیشرفت در چه زمینه ای به کوچ مراجعه کرده با انوزش های کوچینگ می تواند در کسب و کار، تحصیل، توسعه سازمانی یا توسعه فردی به موفقیت های قابل توجهی دست یابد.

البته اگر کوچ سابقه تحصیلی یا روانشناسی داشته باشد می تواند فرآیند مربیگری را بهتر و اصولی تر انجام دهد و مربیان می توانند از این تجربه برای درک و شناخت بیشتر نقاط قوت و ضعف فرد استفاده کنند.

 

کوچینگ توسعه فردی با دکتر پرستو اسلامی کوچ

دکتر اسلامی با تجربه عملی که از جلسات کوچینگ توسعه فردی بدست آورده و همچنین درک روانشناختی عمیقی از اینکه چگونه، چرا و چه چیزی زیربنای چالش های فرد است و می تواند در جهت موفقیت بیشتر به او کمک کند، نتایج قابل توجهی از مشاوره های توسعه فردی خود بدست آورده است.

اگر نیاز به مشاوره برای دستیابی به اهداف خود دزندگی دارید همین امروز جلسات کوچینگ توسعه فردی را با دکتر اسلامی شروع کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.