یازده مهارت کوچینگ مربی توسعه فردی، نمونه یک جلسه کوچینگ

 یک جلسه نمونه کوچینگ توسعه سازمانی

اگر تاکنون در جلسه کوچینگ توسعه سازمانی شرکت نکردید و می خواهید بدانید که نمونه یک جلسه کوچینگ چگونه است و مربی چگونه این جلسات را اداره می کند می توانید در ادامه مقاله با نحوه مدیریت و زمانبندی جلسات کوچینگ توسعه سازمانی آشنا شوید.

 

مقدمه (0-5 دقیقه)

اگر برای اولین بار در نمونه یک جلسه کوچینگ  شرکت کنید، مربی ابتدا حدود ۵ دقیقه وقت می گذارد تا با شما آشنا شود اما اگر در چندمین جلسه کوچینگ توسعه سازمانی شرکت کنید در ابتدا حدود ۵ دقیقه زمان برای مرور مطالبی که در هفته قبل گفته شد، در نظر گرفته می شود. با این مقدمه شما بهتر می توانید با مربی ارتباط برقرار کنید و در مورد اهداف و چالش های جدید از آنها بپرسید. این مقدمه چند دقیقه ای زمینه را برای کمک به شما فراهم کنید تا در کنار مربی احساس امنیت کنید.

 

تعیین هدف (5-10 دقیقه)

طی ۵ دقیقه بعدی از نمونه یک جلسه کوچینگ، کوچ حرفه ای به فرد کمک می کند تا اهداف خود را برای جلسه کوچینگ شناسایی کند.

 

اصلی ترین بخش نمونه یک جلسه کوچینگ (20-30 دقیقه)

اصلی ترین کاری که کوچ توسعه سازمانی انجام می دهد در همین دقایق است. او سعی می کند تکنیک ها و استراتژی های خود را برای کمک به شما به کار بگیرد تا بتوانید بر موانع ذهنی و الگوهای تفکر نادرست خود غلبه کنید. کوچ توسعه سازمانی احتمالا داین دقایق شما را به چالش می کشد تا فراتر از کلیشه ها فکر کنید.

 

تعریف تعهدات و مراحل اقدام (10-15 دقیقه)

در انتهای نمونه یک جلسه کوچینگ، مربی در مورد گام های مشخصی که می توانید برای رسیدن به اهداف خود بردارید، با شما بحث میکند و سعی می کند شما را مسیول اقدامات و پیشرفت خودتان نشان دهد. در پایان،  خلاصه ای از جلسه کوچینک توسعه سازمانی به شما ارائه می کند و به سوالات نهایی شما پاسخ می دهد. در نهایت، از شما می خواهد که جلسه بعدی را برنامه ریزی کنید.

 

 

مربی حرفه ای چه نکاتی را در یک نمونه جلسه کوچینگ رعایت می کند؟

معمولا کوچ توسعه سازمانی از ساختاری که در بالا برای نمونه یک جلسه کوچینگ ذکر شد پیروی می کند. علاوه بر این، کوچ حرفه ای از نکات زیر برای اطمینان از رسیدن به نتایج مثبت پس از جلسات کوچینگ توسعه سازمانی استفاده می کند:

 

روش کوچینگ مناسب را شناسایی کرده و به کار می برد

مربیان طبق تجربه ای که دارند، می توانند روش کوچینگ مناسب را برای هر فرد به طور خاص شناسایی کرده و به کار ببرند. بهترین مربیان، روش‌های مختلف کوچینگ توسعه سازمانی را یاد می‌گیرند تا در زمان درست از آنها استفاده کنند.

 

اقداماتی که پیشنهاد داده را پیگیری می کند

 

برای اینکه نمونه یک جلسه کوچینگ موثر واقع شود، مربی باید پیشرفت افراد یا سازمان را طی جلسات خود پیگیری کند. کوچ توسعه سازمانی می تواند این کار را به صورت دستی یا با نرم افزار انجام دهد. پیگیری پیشرفت و توسعه سازمانی با ارزیابی معیارهای مشخص شده امکان پذیر است و مربی با بررسی این نتایج، متوجه می شود که شما در چه زمینه ای به کمک بیشتری نیاز دارید. این ارزیابی ها به مربی امکان می دهد در نمونه یک جلسه کوچینگ       بازخورد بهتری ارائه دهد.

 

به فرد یا افراد حاصر در جلسه کوچینگ توسعه سازمانی انرژی و انگیزه می دهد

جلسات کوچینگ توسعه سازمانی باید پر انرژی باشد. اگر مربی نتواند در افراد شرکت کننده هیجان و انگیزه ایجاد کند، درگیر نگه داشتن آنها در جلسات بعدی کوچینگ توسعه سازمانی دشوار خواهد بود.

 

یک محیط یادگیری مثبت ایجاد می کند

نمونه یک جلسه کوچینگ باید بر پایه اعتماد و احترام برگزار شود. فضای جلسات باید اطمینان بخش و حمایت کننده باشد. این بدان معنا نیست که مربی از به چالش کشیدن شما اجتناب می کند بلکه به این معنی است که با نیازهای شما به روشی محترمانه و سازنده برخورد می کند.

 

با انجام ارزیابی ها، بازخوردهای مناسب را ارائه می دهد

ارائه بازخورد در نمونه یک جلسه کوچینگ ضروری است. مربی باید بازخورد سازنده و مفید ارائه دهد و هنگام ارائه بازخورد، همیشه از عبارات “من” استفاده کند. به عنوان مثال، ممکن است این جمله را در جلسه کوچینگ توسعه سازمانی از زبان مربی بشنوید “من متوجه شدم که شما اقدامات لازم را از آخرین جلسه ما انجام نداده اید.” استفاده از این تاکتیک به جلوگیری از قضاوت کردن یا انتقادی بودن لحن مربی کمک می کند.

به طور کلی، انجام ارزیابی ها راهی برای به دست آوردن بینش دربیشتر درباره پیشرفت و توسعه سازمانی است که به شما کمک می کند تا فرصت های بهبود و موانع احتمالی را شناسایی کنید.

انواع مختلفی از ارزیابی وجود دارد که در نمونه یک جلسه کوچینگ به کار می رود، از جمله:

تست های شخصیت

آزمون های مهارتی

ارزیابی ارزش ها

کوچ توسعه سازمانی باید ارزیابی مناسب را براساس نیازهای مشتری انتخاب کند.

 

سوالات مناسب را از شرکت کنندگان در جلسه کوچینگ توسعه سازمانی می پرسد

پرسیدن سؤالات درست در نمونه یک جلسه کوچینگ حیاتی است. کوچ توسعه سازمانی حرفه ای می داند چگونه سؤالات مناسب را بپرسد که شرکت کنندگان را به چالش بکشد.

در اینجا 9 سوال که در نمونه یک جلسه کوچینگ توسعه سازمانی مطرح شده را با هم مرور می کنیم:

  1. می خواهید تا پایان جلسه امروز به چه هدفی برسید؟
  2. مهمترین دستاورد شما از آخرین باری که صحبت کردیم چه بود؟
  3. اخیراً با چه چالش هایی روبرو بوده اید؟
  4. اگر بتوانید در این لحظه فقط یک مشکل را حل کنید، کدام را انتخاب می کنید؟
  5. برای رسیدن به هدف خود چه اقداماتی را انجام خواهید داد؟
  6. برای رسیدن به هدف خود به چه منابعی نیاز دارید؟
  7. در مقیاس 0-10، چقدر احتمال دارد این کار را انجام دهید؟
  8. نظر شما در این مورد چیست؟
  9. چه زمانی اقدام را شروع می کنید؟

 

برای شرکت در نمونه یک جلسه کوچینگ توسعه سازمانی رایگان با دکتر اسلامی کوچ با ما تماس بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.