مربی توسعه فردی

چگونه مربی توسعه فردی شویم

مربی توسعه فردی که اغلب توسط سازمان های حرفه ای کوچینگ انتخاب می شوند، کسی است که به افراد مختلف کمک می کند تا از موانع سر راه اهدافشان گذر کنند تا بتوانند با غلبه کردن بر آنها به رویاهای خود برسند.

در ادامه به معرفی راهکار های کوچینگ توسعه فردی، دکتر پرستو اسلامی کوچ می پردازیم تا درباره نحوه تبدیل شدن به یک مربی توسعه فردی اطلاعات بیشتری بدست آورید و متوجه شوید که آیا این شغل مناسبتان است یا خیر!

 

کوچینگ توسعه فردی چیست؟

همانطور که از اسم کوچینگ توسعه فردی پیداست، موضوع مربیگری توسعه و رشد فردی مطرح است. شاید برای شماهم سوال باشد که افراد چطور با انتخاب یک مربی توسعه فردی تغییر می کنند؟ یا به اهداف خود می رسند؟ برای پاسخ به این سوالات در ابتدا به چیستی معنی کوچینگ توسعه فردی می پردازیم، واقعیت این است که ما همیشه خودمان را از یاد میبریم و عادت ها و ارتباطات اشتباه را در مسیر زندگی خود قرار می دهیم اما با اطلاح شخصیت خود می توانیم به رویاهای واقعی خود برسیم.

با کوچینگ توسعه فردی می توانید از وضعیت حال خود به وضعیت مطلوب تری برسید و نمره ی بالاتری به زندگی خود بدهید.

 

چگونه یک مربی توسعه فردی شویم؟

در بحث کوچینگ توسعه فردی، دکتر پرستو اسلامی کوچ درمورد چگونه مربی شدن اینطور پاسخ می دهد، ابتدا به خود نگاهی بیاندازید و سپس از خود این سوال ها را بپرسید آیا به فکر رشد و توسعه مهارت های فردی تان هستید؟ چقدر به دنبال یادگیری مهارت های مربیگری و غیره هستید؟ به سوالات زیر بیشتر فکر کنید.

  • آیا برای داشتن تفکر واگرا و خلاق تر تلاشی کرده اید؟
  • آیا تلاش کرده اید تا بهره وری خود را افزایش دهید؟
  • آیا می توانید علاوه بر زندگی خود برای زندگی دیگران نیز راه های خوبی پیشنهاد بدهید که مقصدی در انتها داشته باشند؟

کلیدی ترین پاسخ به سوال چگونه یک مربی توسعه فردی شویم؟ تلاش و کوشش شما برای رشد فردی خودتان است، زیرا شما کسی هستید که قرار است با تقویت یک شخصیت قوی در خود به دیگران کمک کنید. آیا علاقه ای به کمک کردن به دیگران دارید؟ می توانید در هر ساعتی در روز از ارتباط با افراد مختلف لذت ببرید؟ اگر جواب شما مثبت است، پس به خواندن ادامه دهید.

 

ویژگی هایی که یک مربی توسعه فردی باید داشته باشد

کسی که قصد دارد به عنوان یک مربی توسعه فردی شروع به کار کند، می بایست ویژگی های مختلفی را در خود تقویت کند تا نتیجه ی مثبتی در زندگی افراد مختلف بسازد.

مهارت ها

  • چگونه صحبت کردن: اولین خصوصیت یک مربی که آنرا از مربیان مبتدی و تازه کار جدا می کند، انتقال اطلاعات درست و واضح صحبت کردن است.
  • دستور دادن: منظور ما از دستور دادن این نیست که افراد را مجبور به انجام کارهایی که نمی خواهند، کنید. دستور دادن یعنی یاد دادن به دیگران برای هموار کردن مسیر زندگیشان!
  • آموختن و گوش دادن: یک مربی خوب می بایست با یادگیری نکات هماهنگ با موقعیت های مختلف، به افراد مختلف زمان بیشتری بدهد تا بتواند آنهارا در هر مسئله ای کمک کند.
  • درک مباحث گفته شده: با نوشتن نکات گفته شده در جلسه می توانید با سریع تر کردن نتیجه گیری شخصی، راهنمایی دقیق تری به افراد ارائه کنید.

توانایی ها

  • بیان سلیس: تمام مربی های توسعه فردی دارای توانایی انتقال اطلاعات و ایده های روان در حین صحبت با دیگران هستند.
  • درک آنچه افراد می گویند: در اینجا، باید توانایی خود را در گوش دادن و درک هر مدل گفتار، با هر سرعتی را تقویت کنید.
  • تشخیص گفتار: فراموش نکنید، فقط درک آنچه افراد می گویند کافی نیست، شما باید همانطور که گوش می دهید خود را آماده یک جواب کاربردی با قدرت تغییر مسیر زندگی دیگران را داشته باشید.

علایق

  • اجتماعی: افرادی که به برقراری ارتباط با دیگران و آموزش دادن به آنها علاقه مند هستند، می توانند برای مربی توسعه فردی شدن اقدام کنند.
  • هنری: این شغل همچنین دارای جنبه هنری نیز می باشد، یعنی کار با طرح و الگو برای راحت تر کردن گفتگو ها.
  • کارآفرین: با انتخاب این کسب و کار می توانید پروژه های زیادی بگیرید و با قبول کردن ریسک های آن، پیشرفت کنید.

 

مزایا تبدیل شدن به مربی توسعه فردی

یکی از بزرگترین مزایای تبدیل شدن به مربی توسعه فردی، دریافت گواهینامه آزادی در ساعات که می خواهید کار کنید، نوع افرادی که می خواهید با آنها ملاقات کنید و خدماتی که قصد دارید، ارائه بدهید، می باشید. فرصت های شغلی مختلفی در چگونه آموزش دادن وجود دارد که شما می توانید از بین مجازی، حضوری، تک به تک یا گروهی انجام دادن آن انتخاب کنید.

شما می توانید با انتخاب مسیر اخلاقی در این کسب و کار، افرادی را ببینید که با کمک شما توانسته اند به رویاهای خود برسند و زندگی شاد و رضایت بخشی داشته باشند. پس اگر به ارتباط گرفتن با دیگران و راهنمایی دادن علاقه مند هستید، من شمارا تشویق می کنم که در مورد مربیگری توسعه فردی اطلاعات بیشتری کسب کنید.

 

جذابیت های شغلی مربی توسعه فردی

برای اینکه بتوانید به عنوان یک مربی توسعه فردی، راحت تر کار کنید نیازمندی های اعم از همکاران خوب، ارزشهای اخلاقی و خدمات اجتماعی خواهید داشت. با پیدا کردن یک همکاری که سلیقه شغلی یکسانی با شما دارد می توانید به ارزشهای اخلاقی مانند راه اندازی یک کسب و کار جدا دست یابید. فراموش نکنید، برای اینکار لازم است خلاقیت، مسئولیت پذیری زیاد و خودمختار باشید تا بتوانید با تسلط برروی کار خود مربی خوبی برای افراد مختلف باشید.

از سال 1401 و با رشد 17 درصدی مربیان توسعه فردی، این شغل متقاضیان زیادی را به خود جذب کرده و رقابت بر سر بهتر بودن افزایش یافته است. پس سعی کنید حتما اگر علاقه مند به این کار هستید، یادگیری باید ها و نباید های اینکار را آغاز کنید. از خدمات این شغل می توان به امنیت شغلی و شرایط کاری خوب اشاره کرد که باعث پیشرفت و شناخته شدن شما در این کسب و کار بزرگ خواهد شد.

 

جمع بندی

در آخر در موضوع کوچینگ توسعه فردی، دکتر پرستو اسلامی کوچ اینطور شرح می دهد مبحث توسعه فردی طی سال های طولانی در دین، روانشناسی و فلسفه مطرح شده است.

به گفته دکتر پرستو اسلامی کوچ میان توسعه فردی و تجربه ای که انسان از معنای زندگی بدست می آورد، ارتباط نزدیکی وجود دارد. بنابراین، لازم است برای مربی شدن ارتباطات خود را با زندگی نزدیک تر کنید.

یک پاسخ به “چگونه مربی توسعه فردی شویم”

  1. فرهاد گفت:

    با سلام و وقت بخیر و تشکر بابت مطلب مفیدتون.
    من دو سال هست که در زمینه رشد و توسعه فردی به صورت جدی مطالعه کردم و نقطه قوت این مطالعات این بوده که اول از همه خودم به آدم بهتری تبدیل شدم.
    اگر من بخوام یک مربی رشد فردی بشم تا چه اندازه به دانش روانشناسی احتیاج دارم؟ من شروع کردم به خوندن کتاب های دانشگاهی رشته روانشناسی تا وقتی می خوام مطالب مرتبط با رشد فردی رو به دیگران آموزش بدم به زیر بنای اون مطالب کامل اشراف داشته باشم. ممنون میشم راه رو برای من روشن کنید و بهم بگبد به چه درس هایی از رشته روانشناسی احتیاج دارم؟
    با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.